Wstęp
Jak nazwa wskazuje, materiały są skierowane głównie do studentów biologii i kierunków pokrewnych, którzy niekoniecznie mieli wcześniej jakikolwiek kontakt z programowaniem.
Kurs ma przede wszystkim nauczyć podstaw programowania w Javie pod kątem możliwych zastosowań w naukach biologicznych. Staram się możliwie czesto bazować na przykładach związanych z naukami przyrodniczymi, przy okazji prezentując różne problemy z pogranicza bionauk, informatyki i pokrewnych dziedzin.
Warto też zajrzeć do materiałów dodatkowych, można tam znaleźć informację o instalacji wirtualnego Linuksa oraz tworzeniu środowiska programowania pod tym systemem a także dodatkowe zadania i zagadnienia.
Spis treści:
- 01 – Pierwszy program w NetBeans
- 02 – Struktura programu w Javie
- 03 – Od pomysłu do działającego programu
- 04 – Proste obliczenia
- 05 – Zmienne cz. I: tworzenie i rodzaje
- 06 – Zmienne cz. II: typy podstawowe – używanie
- 07 – Zmienne cz. III: rzutowanie i konwersja typów
- 08 – Interakcja z użytkownikiem w terminalu
- 09 – Instrukcje wyboru cz. I
- 10 – Instrukcje wyboru cz. II
- 11 – Operatory logiczne
- 12 – Pętle cz. I
- 13 – Pętle cz. II, wstrzymywanie programu, wyjście z pętli
- 14 – Zadania: Model Malthusa, dobór naturalny
- 15 – Tablice cz. I: tablice jednowymiarowe
- 16 – Tablice cz. II: parę sztuczek
- 17 – Tablice cz. III: tablice wielowymiarowe
- 18 – Obliczenia: liczby pseudolosowe, przydatne biblioteki i triki
- 19 – Metody
- 20 – Zadanie: automaty komórkowe, liczby dziesiętne i dwójkowe
- 21 – Rekurencja
- 22 – Zadania: obliczanie wartości π metodą Monte Carlo i na inne sposoby
- 23 – Klasy i obiekty cz. 1
- 24 – Klasy i obiekty cz. 2
- 25 – Klasy i obiekty cz. 3: dziedziczenie
- 26 – Interfejsy w programowaniu obiektowym
- 27 – Pakiety, biblioteki
- 28 – Łańcuchy znaków (String) oraz wyrażenia regularne
- 29 – JavaFX cz. 1: Pierwsze starcie
- 30 – JavaFX cz. 2: Troszkę bardziej złożona aplikacja
- 31 – Wrappery i typy generyczne
- 32 – Kolekcje i mapy
- 33 – JavaFX cz. 3: FXML i Scene Builder
- 34 – Wyjątki, czyli jak nie wykrzaczyć programu
- 35 – Zapis i odczyt plików tekstowych, pliki
CSV
- 36 – Klasy anonimowe i wyrażenia lambda
- 37 – JavaFX: Listenery i binding czyli detekcja zmian w kontrolkach i synchronizacja wartości
- 38 – JavaFX cz. 4: Otwieranie plików, menu, tabela, wykres kołowy
- 39 – JavaFX cz. 5: rysowanie 2D
- 40 – Java i baza danych (SQLite)
- 42 – Aplikacja uruchamiana w wierszu poleceń (CLI – command-line-interface) z przekazywanymi opcjami
- 43 – Zadania do tablic jednowymiarowych
Materiały dodatkowe:
-
- Wirtualny Linux z użyciem programu VirtualBox – instalacja
- Wirtualny Linux – wstępna konfiguracja, instalacja programów i aktualizacja
- Java 8 i NetBeans IDE – instalacja na Linuksie (Linux Mint, Ubuntu)
- „Ściąga” z wybranymi wyrażeniami regularnymi (.pdf)
- Java – życie poza Eclipse – czyli krótka instrukcja jak skompilować, uruchomić i spakować w .jar program w Javie poza Eclipse
- Pierwszy program w Eclipse
- Java – Proste GUI w Swing tworzone przy pomocy NetBeans IDE
- Java, Swing – otwieranie i zapisywanie plików.
- Java, Swing – textArea i manipulacje na tekście.
- Java, Swing – jak umieścić grafikę (zdjęcie) w oknie?
szkoda że nie działają podstrony. kiedyś działały. fajny mył kurs.
Dziękuje za informację.
Coś się posypało, spróbuję odtworzyć.
Wygląda na to, że udało się przywrócić wpisy do życia :-)
W razie zauważonych problemów proszę śmiało pisać.