- 1. Okno wyboru przestrzeni roboczej
- 2. Tworzymy własną przestrzeń roboczą
- 3. Ustawiamy własną przestrzeń roboczą
- 4. Eclipse uruchomione
- 5. Gdzie co jest w Eclipse
- 6. Tworzymy nowy projekt
- 7. Wybieramy rodzaj projektu
- 8. Wybieramy opcje projektu
- 9. Otwarcie perspektywy
- 10. Katalog projektu
- 11. Tworzymy pierwszy plik (klasę) programu
- 12. Ustawiamy nazwę klasy i inne parametry
- 13. Prawidłowa nazwa klasy
- 14. Utworzona klasa
- 15. Budowa klasy
- 16. Dokładamy komendę
- 17. Uruchamiamy program
- 18. Wynik działania programu
1. Okno wyboru przestrzeni roboczej
![](/wp-content/uploads/2011/02/1_Okno_wyboru_przestrz1.png)
Po włączeniu Eclipse, pojawia się ekran z zapytaniem o wybór „workspace” – czyli przestrzeni roboczej, wybieramy katalog w którym będą zachowywane nasze programy.
2. Tworzymy własną przestrzeń roboczą
![](/wp-content/uploads/2011/02/2_Tworzymy_w%C5%82asn%C4%85_prze1.png)
Jeśli nie ma takiego katalogu to go tworzymy. W przypadku gdy pracujemy nad wieloma, niezwiązanymi ze sobą projektami, warto dla każdego stworzyć osobną przestrzeń roboczą, co ułatwia zachowanie porządku.
5. Gdzie co jest w Eclipse
![](/wp-content/uploads/2011/02/5_Gdzie_co_jest_w_Ecli1.png)
Pojawia nam się okno w którym będziemy pracować. Jak widać, jest tam szereg obszarów każdy ma swoje zastosowanie. Na razie skupiamy się na podstawowych, później poznamy niektóre bliżej.
8. Wybieramy opcje projektu
![](/wp-content/uploads/2011/02/8_Wybieramy_opcje_proj1.png)
Wybieramy nazwę naszego projektu. Zgodnie z wieloletnią tradycją będzie to „Witaj swiecie”. Resztę opcji pozostawiamy domyślnie. Naciskamy Next a następnie Finish.
9. Otwarcie perspektywy
![](/wp-content/uploads/2011/02/9_Otwarcie_perspektywy1.png)
Wyskakuje okienko z pytaniem, czy otworzyć „perspektywę” programowania w Javie. Oczywiście klikamy Yes
10. Katalog projektu
![](/wp-content/uploads/2011/02/10_Katalog_projektu1.png)
W panelu „Package Explorer” pojawił nam się katalog z naszym projektem. Po rozwinięciu widać, że zawiera on katalog „src” – który jest przeznaczony do przechowywania plików z naszym programem oraz „JRE System Library” który zawiera Różne Ważne Pliki którymi na razie nie będziemy się interesować. Czas na pierwszy plik naszego programu…
12. Ustawiamy nazwę klasy i inne parametry
![](/wp-content/uploads/2011/02/12_Ustawiamy_nazw%C4%99_klas1.png)
W okienku które się pojawia nadajemy nazwę pakietowi (kiedy indziej będzie mowa o pakietach), niech się nazywa „pierwszy” i klasie „WitajSwiecie”. Zaznaczamy też „public static void main(String[] args)” – oszczędzi nam to stukania w klawisze
13. Prawidłowa nazwa klasy
![](/wp-content/uploads/2011/02/13_Prawid%C5%82owa_nazwa_kla1.png)
Zauważ, że nazwa klasy zaczyna się od wielkie litery, gdybyśmy próbowali wpisać nazwę zaczynającą się od małej litery, u góry okienka pojawi się ostrzeżenie, że jest to niezgodne z konwencją. Jeśli nazwa klasy składa się z wielu wyrazów, łączymy je, a początek każdego wyrazu piszemy z wielkiej litery. Na przykład klasa mogłaby się nazywać: „MojaPierwszaWspanialaKlasa”. Gdybyśmy się uparli, mogłaby się nazywać „Mojapierwszawspanialaklasa” ale chyba się zgodzimy, że taka nazwa byłaby mało czytelna.
14. Utworzona klasa
![](/wp-content/uploads/2011/02/14_Utworzona_klasa1.png)
W oknie Eclipse pojawiły się nowe elementy:
(1) – w Package Eksplorerze pojawił się pakiet „pierwszy” oraz plik WitajSwiecie.java
(2) – w tym oknie widzimy zawartość pliku WitajSwiecie.java, jest to kod źródłowy klasy którą stworzyliśmy, za chwilę przeanalizujemy jej zawartośc
(3) – w okienku „Outline” widać strukturę naszego programu
15. Budowa klasy
![](/wp-content/uploads/2011/02/15_Budowa_klasy1.png)
Teraz przyjrzymy się strukturze naszego pierwszego programu.
(1) – Tutaj mamy informację do jakiego pakietu należy nasza klasa. Na razie o pakietach powiem tyle, że grupują one wiele klas w jeden… pakiet.
(2) – Tutaj definiujemy nazwę i parametry klasy:
public – oznacza, że klasa jest publiczna, czyli dostępna z zewnątrz
class – to oczywiście oznacza, że jest to klasa
WitajSwiecie – to nazwa klasy
{ – oznacza początek zawartości klasy
(3) – Komentarz wygenerowany automatycznie, jego treść nie ma znaczenia dla działania programu ale ma znaczenie dla czytelności programu przez programistę. Kwestię komentarzy omówimy oddzielnie
(4) – Tutaj definiujemy główną metodę klasy. Metoda jest to pewien zbiór komend które ma wykonać komputer, na razie komend tu nie ma. W programie powinna znaleźć się przynajmniej jedna metoda o nazwie main od niej zaczyna się działanie programu.
public – oznacza, że metoda jest publiczna, czyli dostępna z zewnątrz
static – hmmm….. o tym będzie mowa kiedy indziej, na razie niech tak po prostu zostanie
void – metoda może zwracać jakąś wartość, słowo „void” oznacza, że nie zwraca nic (tak, tak, będzie o tym szerzej później)
main(String[] args) – w nawiasie () który znajduje się zaraz po nazwie metody, znajduje się informacja o tym jakie argumenty (czyli pewne wartości) możemy przekazać metodzie. String[] oznacza, że będzie to tablica łańcuchów a args oznacza, że będzie się właśnie tak ta tablica nazywała. Co to jest tablica i łańcuchy, także wyjaśni się później.
{ – początek zawartości metody
(5) – komentarz – tu powinnismy napisać co właściwie robi nasza metoda, na razie nie robi nic
(6) – koniec zawartości metody
(7) – koniec zawartości klasy
16. Dokładamy komendę
![](/wp-content/uploads/2011/02/16_Dok%C5%82adamy_komend%C4%991.png)
Czas sprawić, żeby nasz progam coś wykonał. Najpierw jednak opatrujemy klasę i metodę komentarzami: (1) i (2). Dopisujemy też komendę: System.out.println(„Witaj świecie”);
Zauważ, że to co komenda ma wypisać, znajduje się w cudzysłowie i w nawiasie. Zwróć uwagę, że nasza metoda main(String[] args) także po nazwie miała nawias a w nim informację jakiego rodzaju dane argumenty nasza metoda przyjmuje. W naszym przypadku także wywołujemy metodę println(String x), która przyjmuje jako argument tekst a właściwie powinniśmy powiedzieć łańcuch znaków (String) który chcemy wydrukować na ekranie. Komenda kończy się średnikiem, nie można o nim zapomnieć.
Nasz prosty program jest gotowy, czas go uruchomić.
17. Uruchamiamy program
![](/wp-content/uploads/2011/02/17_Uruchamiamy_program1.png)
Naciskamy ikonę „Run” i jeśli zapomnieliśmy zapisać wcześniej naszej klasy to pojawia się okienko z zapytaniem czy zachować plik i uruchomić program. Oczywiście klikamy na „OK”. Eclipse może nas zapytać czy uruchomić program jako program czy na serwerze, wybieramy pierwszą opcję.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.